شناسهٔ خبر: 224497 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مولدسازی بیمارستان جرجانی؛ فرصتی برای احیای سیما و منظر شهری

بازدیدگلپایگانی از بیمارستان جرجانی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در جریان بازدید از بنای قدیمی و متروکه بیمارستان جرجانی در شرق تهران، ضمن بررسی وضعیت کالبدی این ملک ۱۴ هزار متر مربعی، بر ضرورت ساماندهی آن با هدف ارتقای ایمنی، بهبود سیما و منظر شهری و بهره‌گیری از سیاست‌های مولدسازی دارایی‌ها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، عبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بازدیدی که به منظور بررسی ظرفیت‌های این بنای متعلق به دهه 40 شمسی انجام شد، بیمارستان «جرجانی» در خیابان دماوند را به عنوان یک ظرفیت بزرگِ معطل‌مانده در قلب بافت شهری توصیف کرد.

 وی اظهار داشت: نگاه مدیریت شهری به چنین بناهایی باید مبتنی بر بازآفرینی و تبدیل ظرفیت‌های غیرفعال به دارایی‌های مولد باشد. این ابنیه باید با اتخاذ تدابیر کارشناسی، به فرصتی برای ارتقای کیفیت محیطی و بهبود سیما و منظر منطقه تبدیل گردند.

 وی با اشاره به اهمیت استراتژیک مولدسازی دارایی‌ها در نظام مدیریت شهری افزود: تبدیل بناهای قدیمی به پروژه‌های فعال، رویکردی هوشمندانه برای حفظ منافع شهروندان و سازمان‌های مالک است. بیمارستان جرجانی می‌تواند با طراحی یک الگوی ترکیبی (درمانی-انتفاعی)، ضمن پاسخگویی به نیازهای درمانی اهالی شرق تهران، به یک کانون پویای اقتصادی تبدیل شود که علاوه بر حفظ هویت تاریخی بنا، تأثیر مثبتی بر زیست‌پذیری محیط شهری داشته باشد.

 در این بازدید، امیر آریازند، مدیرعامل مؤسسه املاک و مستغلات سازمان تأمین اجتماعی نیز با استقبال از این رویکرد، بر لزوم هم‌افزایی میان «سازمان تأمین اجتماعی»، «شهرداری تهران» و «شرکت بازآفرینی شهری» برای تدوین مطالعات فنی و حقوقی این پروژه و در ادامه انعقاد یک تفاهم نامه مشترک تأکید کرد تا گروه‌های کارشناسی با هدف تعریف کاربری‌های بهینه، فعالیت خود را آغاز کنند.

 در ادامه این بازدید گلپایگانی در راستای تسریع در روند اجرایی و ایجاد هماهنگی‌های لازم، در تماس تلفنی با علی احمدی، شهردار منطقه ۷، خواستار اهتمام ویژه برای تعیین تکلیف وضعیت این ملک و همکاری شهرداری تهران شد تا با مدیریت صحیح این مجموعه، گامی مؤثر در راستای بهسازی کالبد شهر و مولدسازی املاک دولتی برداشته شود.

 پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن مطالعات و اجرای طرح بازآفرینی، این مجموعه ۱۴ هزار متر مربعی از یک فضای غیرفعال، به قطبی ارزشمند برای خدمات‌رسانی در حوزه درمان و ارتقای کیفیت زندگی در شرق تهران تبدیل شود.